creativiteit in de media

fdc.jpg

Hoe creatief is de creatieve industrie ? Lessen uit de televisiesector.

Flanders District of Creativity organiseert samen met de Vlerick Management School een reeks (gratis) lezingen over creativiteit. Al van bij de start van deze Creativity Talks zijn alle lezingen volgeboekt, maar er wordt gewerkt met een wachtlijst. (Tip : inschrijven, dan zullen ze wel ontdubbelen).

Gisteren presenteerde professor Marc Buelens samen met onderzoekster Mieke Van De Woestyne de studie ‘Spelers uit de televisiesector getuigen : een verkennende studie in de creatieve industrie’.

Ik zit er dagelijks middenin maar tijdens de voorbereiding van de studie ben ik mezelf beginnen verdiepen in het onderwerp.

50 jaar televisie, 10 jaar creativiteit.

Creativiteit is een relatief nieuw begrip binnen tv. De eerste televisiemakers kregen het label ‘artistiek’ of ‘cultureel’ opgespeld. Pas sinds de druk van de commerciële televisie gaat de openbare omroep bewust om met creativiteit. Alle programmamakers worden opgeleid om creatieve tools te hanteren; creativiteitscoaches begeleiden de ontwikkeling van nieuwe programma’s.

Creativiteit is geen wetenschap.

Geen enkel boek in mijn uitgebreide bibliotheek biedt het ultieme antwoord op hoe je innovatieve televisie maakt met garantie op succes. Een omroep heeft als taak om medewerkers creatief te prikkelen en moet creativiteit in processen gieten. Wat ’s avonds laat op café wel lukt moet ook werken tijdens de kantooruren en -muren.  Zet een projectleider naast een creatieve geest en beschrijf het creatieve proces. En voor het management : leer zelf out of the box te denken en geef programmamakers af en toe een wild card : tijd en geld om het ding te doen wat ze zelf willen.

Voor een openbare omroep is creativiteit een prioritaire opdracht.

Kijkers verwachten van een openbare omroep net dat tikkeltje meer. Een programma dat scoort op een commerciële omroep, doet dat niet noodzakelijk op een openbare omroep. Commerciële omroepen vinden de oplossing in het aankopen van buitenlandse formats. Dat bespaart een hoop bloed, zweet en tranen maar vooral ook heel wat geld. Creativiteit in Vlaanderen staat hierdoor onder druk. Een openbare omroep moet daarom uitgerekend wel investeren in lokale ontwikkeling.

Crossmediale creativiteit. Inhoud stuurt de technologie aan.

Technologische vernieuwingen zullen pas slagen als de gebruiker ze oppikt. Creatievelingen moeten de technologie niet volgen maar de technologie vragen om een oplossing te ontwikkelen voor hun creatieve wensen. Het succes van vernieuwing hangt niet af van de applicatie, maar van het creatief talent dat het bedient.

Het creatief talent kweekt zichzelf.

De media-opleidingen dreigen ten onder te gaan aan het klassieke medium-denken met opsplitsing in radio, tv en internet. De media hebben nood aan creatief talent dat crossmediaal kan denken. De technische kennis om dat te vertalen naar radio, tv of internet is gemakkelijk aan te leren. Gelukkig bruist het aan creatief talent op het net. Omroepen moeten bewust aan talentscouting doen op het net.

Mijn volledige tekst en de studie van Marc Buelens kun je hier downloaden.

4 reacties op “creativiteit in de media”

  1. En waar kweek je creatief talent? Op een boerderij, in een poel, …

  2. […] JP over creativiteit in de media en crossmediale creativiteit: Overal hebben we schermen in de buurt, groot of klein, en die zullen ons bedienen. Het succes ervan zal niet afhangen van de applicatie, maar van het creatief talent dat het bedient. […]

  3. Matt Locke, BBC New Media & Technology heeft een aantal zeer goede suggesties.
    Bv de 360° medewerker die aan productiekernen toegevoegd wordt om de content crossmediaal te interpreteren, door te verwijzen

  4. […] Alle gekheid op een stokje, het was een geschenk om ik er een uiteenzetting had gehouden over creativiteit in de media. De wijnflessn zijn al langer leeg; het boek heb ik intussen ook uit. Voor complexe gedragingen zoals leiding geven, problemen oplossen of luisteren met empathie, speelt erfelijkheid eerder een beperkte rol. Laten we zeggen één van 50 %. Dat betekent dat er 50 % overblijft om te coachen, te begeleiden, te herscholen. Omdat dit zo ongeveer de cijfers zijn waar we van kunnen uitgaan, is het gevaarlijk zonder meer te stellen dat management aangeboren zou zijn. […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: